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Oggetto:
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Philosophy of Biology

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Philosophy of Biology

Oggetto:

Anno accademico 2021/2022

Codice attività didattica
FIL0381
Docente
Elena Casetta (Titolare del corso)
Corso di studio
laurea magistrale in Filosofia
Anno
1° anno, 2° anno
Periodo
Primo semestre
Tipologia
Affine o integrativo
Crediti/Valenza
6
SSD attività didattica
M-FIL/01 - filosofia teoretica
Erogazione
Mista
Lingua
Italiano
Frequenza
Facoltativa
Tipologia esame
Scritto ed orale
Prerequisiti

None

Nessuno

Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Obiettivi formativi

In line with the overall learning objectives of the MA program in Philosophy and the Philosophy International Curriculum, this course will provide the students with an international academic preparation, consisting of both a thorough knowledge of the philosophical tradition and the theoretical and methodological tools that enable an autonomous research and understanding of the human being in its relationship with the natural and social environment.

In linea con gli obiettivi generali di apprendimento del programma MA in Filosofia e del Curriculum Internazionale di Filosofia, questo insegnamento intende fornire una preparazione accademica internazionale, consistente sia in una conoscenza approfondita della tradizione filosofica sia negli strumenti teorici e metodologici che permettono una ricerca e una comprensione autonoma dell'essere umano nella sua relazione con l'ambiente naturale e sociale.

 

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Students who successfully complete the course will come to know the Darwinian theory, its revolutionary impact, and some of its philosophical implications. They will learn to articulate the main principles of the theory, to reconstruct its argumentative structure as well as to analyse the main debates that it still engenders today. The competences acquired through the course will include the capability of autonomously examining and evaluating the relevant topics as treated in the literature. Finally, the acquired knowledge will equip students with the requisite conceptual tools for approaching critically the multifarious aspects of the theory of evolution by natural selection.

Gli studenti e le studentesse che avranno completato con successo il corso avranno appreso i principi e la struttura della teoria dell'evoluzione per selezione naturale e sapranno valutarne l'impatto e discuterne alcune tra le più importanti implicazioni filosofiche. Le competenze acquisite durante l'insegnamento comprenderanno la capacità di esaminare criticamente le questioni trattate nella letteratura di riferimento oltre che eventualmente proporre e articolare nuove questioni.

Oggetto:

Programma

(R)EVOLUTION

A hundred years before Darwin, Lamarck proposed a coherent and systematic theory of evolution. Why it was Darwinian theory, and not the Lamarckian one, that scandalized the world? This course explores how Darwin's theory of evolution became a new paradigm with implications not only for biology but also for culture, religion, and more generally, the very place of our species within the natural world.

This 36h course is articulated into two main parts. The first part is an overview of the evolutionary theory (from Lamarck to the today’s proposal for an Extended Evolutionary Synthesis) with a special focus on the theory of evolution by natural selection by Charles Darwin and Alfred Wallace. In the second part some philosophical implications of the Darwin-Wallace theory will be addressed through in a seminar form, starting from students' oral presentations.

(R)EVOLUTION

Cento anni prima di Darwin, Lamarck propose una teoria sistematica dell'evoluzione. Perché fu la teoria darwiniana, e non quella lamarckiana, a scandalizzare il mondo? Questo corso esplora come la teoria dell'evoluzione di Darwin divenne un nuovo paradigma con implicazioni non solo per la biologia ma anche per la cultura, la religione e, più in generale, il posto stesso della nostra specie all'interno del mondo naturale.

Questo corso di 36 ore è articolato in due parti principali. La prima parte è una panoramica delle teorie evoluzionistiche (da Lamarck alla proposta odierna di una Sintesi Evolutiva Estesa) con particolare attenzione alla teoria dell'evoluzione per selezione naturale di Charles Darwin e Alfred Wallace. Nella seconda parte verranno affrontate alcune implicazioni filosofiche della teoria attraverso la discussione di testi e le presentazioni orali degli studenti e delle studentesse.

Oggetto:

Modalità di insegnamento

The course is articulated into two parts. The first part, which introduces the core topic of the course, will be delivered in frontal mode using slides. In the second part, classes will take the form of seminar-style group discussions: featured texts will be analyzed starting from the presentations prepared by students.

La prima parte dell'insegnamento, che introduce all'argomento generale e fornisce le basi per affrontare la seconda, sarà in forma di lezioni frontali con l'ausilio di slides. La seconda parte si svolgerà in modo seminariale: i testi in programma verranno discussi a partire dalle presentazioni preparate dagli studenti.

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

Students' preparation will be assessed through a written essay and an oral examination on the content of the course.Students who cannot attend the course are kindly requested to contact the professor in order to establish the program for the final examination.

La verifica dei risultati dell'apprendimento avverrà attraverso un saggio scritto e un colloquio d’esame sui contenuti del corso. Gli studenti e le studentesse che non possono seguire il corso, cortesemente contattino il docente per stabilire il programma d'esame.

Testi consigliati e bibliografia



Oggetto:
Libro
Titolo:  
On the Origin of Species
Anno pubblicazione:  
1859
Editore:  
http://darwin-online.org.uk
Autore:  
C. Darwin
Capitoli:  
selected chapters
Obbligatorio:  
No
Oggetto:

I part of the course

Darwin, 1859, On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life (http://darwin-online.org.uk/) – Selected chapters

Borghini, A. & Casetta, E. 2019. Brill's Companion to the Philosophy of Biology. Entities, Processes, Implications, Brill, ch. 2,3,4 and 10. 

II part of the course (seminar)*

  1. Ayala, F.J. 2007. Darwin’s Greatest Discovery. PNAS 104
  2. Ruse, M. 2009. The Darwinian revolution: Rethinking its meaning and significance 106.
  3. Dawkins, D. 1976. The Selfish Gene, Oxford University Press, ch. 2, 3
  4. Dawkins, D. 1976. The Selfish Gene, Oxford University Press, ch. 4 & 11
  5. Ghiselin, M. 1974. A radical solution to the species problem. Systematic Zoology, Vol. 23, No. 4. (Dec., 1974), pp. 536-544
  6. Hull, D. 1976. Are species really individuals? Syst. Zool. 25: 174-191.
  7. Ruse, M. 1987 “Biological Species: Natural Kinds, Individuals or What?”. The British Journal for the Philosophy of Science, Vol. 38, No. 2, pp. 225-242.
  8. Gould, S.J. and Lewontin, R. 1979, The Spandrels of San Marco, Proc. R. Soc. Lond., B, 205: 581–98.
  9. Gould, S.J. and Vrba, E. 1982. Exaptation, Paleobiology 8: 4-15
  10. Jablonka, E. & Lamb, M. 2005. Evolution in Four Dimensions. Cambridge, MA-London: The MIT Press, ch. 5.
  11. Jablonka, E. & Lamb, M. 2005. Evolution in Four Dimensions. Cambridge, MA-London: The MIT Press, ch. 6.

* Notice: the list is provisional

I parte del corso

Darwin, 1859, On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life (http://darwin-online.org.uk/) – Selected chapters

Borghini, A. & Casetta, E. 2019. Brill's Companion to the Philosophy of Biology. Entities, Processes, Implications, Brill, ch. 2,3,4 and 10. 

II parte del corso (seminario)*

  1. Ayala, F.J. 2007. Darwin’s Greatest Discovery. PNAS 104
  2. Ruse, M. 2009. The Darwinian revolution: Rethinking its meaning and significance 106.
  3. Dawkins, D. 1976. The Selfish Gene, Oxford University Press, ch. 2, 3
  4. Dawkins, D. 1976. The Selfish Gene, Oxford University Press, ch. 4 & 11
  5. Ghiselin, M. 1974. A radical solution to the species problem. Systematic Zoology, Vol. 23, No. 4. (Dec., 1974), pp. 536-544
  6. Hull, D. 1976. Are species really individuals? Syst. Zool. 25: 174-191.
  7. Ruse, M. 1987 “Biological Species: Natural Kinds, Individuals or What?”. The British Journal for the Philosophy of Science, Vol. 38, No. 2, pp. 225-242.
  8. Gould, S.J. and Lewontin, R. 1979, The Spandrels of San Marco, Proc. R. Soc. Lond., B, 205: 581–98.
  9. Gould, S.J. and Vrba, E. 1982. Exaptation, Paleobiology 8: 4-15
  10. Jablonka, E. & Lamb, M. 2005. Evolution in Four Dimensions. Cambridge, MA-London: The MIT Press, ch. 5.
  11. Jablonka, E. & Lamb, M. 2005. Evolution in Four Dimensions. Cambridge, MA-London: The MIT Press, ch. 6.

* Si noti: la lista è provvisoria



Oggetto:

Note

- The course will take place in the first semester, on Mon-Tue-Wed from 4 pm to 6 om, starting Novembre 29.

- Because of the nature (partially in seminar format) of the course, attendance is strongly recommended. To better plan the course, students interested in attending are encouraged to register promptly. Students who cannot attend the course are kindly requested to contact the professor in order to identify possible forms of distance learning support. 

- PLEASE NOTICE: Teaching delivery format may change due to the current global health emergency.

- Given the directives on the prevention of infection from Covid-19, teaching materials will be provided on the University's Moodle platform and on the campusnet page of the course.

- Il corso avrà luogo nel I semestre, il lunedì-martedì-mercoledì dalle 16 alle 18, a partire dal 29 novembre.

- Data l'impostazione parzialmente seminariale, la frequenza è caldamente consigliata. Per programmare al meglio il corso, gli studenti interessati a frequentare sono caldamente invitati a iscriversi tempestivamente. Gli studenti e le studentesse che non possono frequentare il corso sono pregati di mettersi in contatto con la docente così da individuare eventuali forme di sostegno a distanza. 

- SI NOTI: Le modalità di svolgimento dell'attività didattica potranno subire variazioni in base alle limitazioni imposte dalla crisi sanitaria in corso.

- Date le direttive in materia di prevenzione del contagio da covid-19, il docente fornirà materiale didattico sulla piattaforma Moodle di Ateneo.

Registrazione
  • Aperta
    Apertura registrazione
    01/09/2021 alle ore 01:00
    Chiusura registrazione
    30/06/2022 alle ore 01:00
    Oggetto:
    Ultimo aggiornamento: 13/09/2021 16:28
    Location: https://filosofialm.campusnet.unito.it/robots.html
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