Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Philosophy of Music

Oggetto:

Philosophy of Music

Oggetto:

Anno accademico 2018/2019

Codice dell'attività didattica
FIL0273
Docente
Alessandro Giovanni Bertinetto (Titolare del corso)
Corso di studi
laurea magistrale in Filosofia
Anno
1° anno 2° anno
Tipologia
Affine o integrativo
Crediti/Valenza
6
SSD dell'attività didattica
M-FIL/04 - estetica
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Inglese
Modalità di frequenza
Facoltativa
Tipologia d'esame
Scritto
Prerequisiti

Aver sostenuto un esame di estetica.

A course in Aesthetics.

Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

Il corso si rivolge a studenti che abbiano già seguito un corso di estetica. Lo scopo è quello di discutere alcuni tra i principali temi della filosofia della musica con particolare attenzione al dibattito contemporaneo circa la questione del significato musicale.

The course is aimed at students who have already attended a course in aesthetics. The aim is to discuss some of the main themes of the philosophy of music with particular attention to the contemporary debate on the question of musical meaning.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Alla fine del corso gli studenti dovranno:

(1) sapere quali sono i principali temi del dibattito contemporaneo in filosofia della musica;

(2) conoscere le principali posizioni circa la questione del significato musicale;

(3) poter analizzare e comprendere testi filosofici sulla musica, vaudatando le argomentazioni che essi presentano;

4) essere in grado di esporre con chiarezza le diverse posizioni filosofiche.

At the end of the course students will have to:

(1) be acquainted with the main topics of the contemporary debate in music philosophy;

(2) know the main philosophical view about the philosopjical question of musical meaning;

(3) be able to analyze and understand philosophical texts on music, discussing the arguments they present;

4) clearly explain the different philosophical positions.

Oggetto:

Modalità di insegnamento

Il corso è di 36 ore ed è articolato in una parte introduttiva e in una parte principale. La prima parte del corso (6 ore) ha lo scopo di introdurre gli argomenti in programma e si svolgerà in modalità frontale, anche mediante l'uso di slides La seconda parte (30 ore) si svolgerà in modo seminariale: i testi in programma verranno discussi a partire dalle relazioni preparate dagli studenti.

The course is in two parts. The first part (6 hours) will introduce the core topics of the course. Lectures will be in frontal mode and slides will be used. In the second part class sessions will take the form of seminar-style group discussions: the texts in the program will be analyzed starting from the reports prepared by students

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

(A) Oltre a valutare le presentazioni e le discussioni dei testi in aula, (B) le conoscenze acquisite saranno accertate mediante un esame consistente in una prova scritta della durata di due ore, con domande a risposta aperta, sui testi in programma. 

(A) La valutazione dipenderà 1) dal grado comprensione critica dei testi; 2) dalla capacità di esposizione; 3) dalla capacità di porre domande efficaci e pertinenti sui testi in programma.

(B) Mediante l'esame scritto sarà verificato che gli studenti siano in possesso di: a) conoscenze di filosofia della musica e capacità di analisi di un testo; b) comprensione degli argomenti filosofici presi in esame; c) capacità di esporre al docente le diverse posizioni filosofiche anche con esempi musicali.

Il voto dell'esame è espresso in trentesimi.

(A) Besides evaluating presentations and discussions of  texts in the classroom, (B) the verification of the acquired knowledge will require a 2 hours examination consisting of a written test (with open-ended questions). 

(A) Evaluation will depend on 1) the degree of critical understanding; 2) language appropriateness; 3)  the ability to formulate relevant questions.

(B) The written examination will verify : a) the knowledge of music philosophy and a the ability to analyze a philosophical text; b) the understanding of the philosophical topics discussed; c) the ability to present the different philosophical positions, even with musical examples.

Evaluation will be expressed in 30/30.

Oggetto:

Attività di supporto

Ascolto di brani musicali.

Musical listening.

Oggetto:

Programma

Il corso è di 36 ore ed è diviso in due parti.  Nella prima parte verranno introdotti i principali temi dell'attuale dibattito in filosofia della musica e, in particolare, il concetto di musica, l'ontologia musicale, il rapporto tra musica ed emozioni e la questione del significato musicale. Nella seconda parte verrà approfondito il tema del significato musicale attraverso la discussione dei testi e le relazioni degli studenti.

The course (36 hours) has two parts. In the first part the main topics of the current debate in music philosophy will be introduced: in particular, the concept of music, musical ontology, the relationship between music and emotions and the question of musical meaning. In the second part the speciic problem of musical meaning will be addressed through discussions of texts and student reports.

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

TESTI DA PORTARE ALL'ESAME

LIBRI

KIVY, P. (2002), Introduction to a Philosophy of Music, Oxford University Press, NY 2002.

KRAMER, L., Musical Meaning. Toward a Critical History, University of California Press, Berkeley/Los Angeles/London 2002 pp. 1-99, 145-193, 242-257.

ROBINSON, J. (ed.), Music and meaning, Cornell University Press, Ithaca-London 1997.

SCRUTON R., Understanding Music, Continuum, London 1999, pp. 1-56.

N.B.: GLI STUDENTI NON FREQUENTANTI DOVRANNO PORTARE ALL'ESAME ANCHE DUE TRA I LIBRI ELENCATI NELLA BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARE

ARTICOLI

BERTINETTO A. (2017), "Sound Pragmatics. An Emergentist Account of Musical Meaning", in "Rivista italiana di filosofia del linguaggio", n. 11/2, pp. 1-29.

COOK, N. (2001), "Theorizing musical meaning", in "Music Theory Spectrum", n. 23/2, pp. 170-195.

CROSS, I. (2005), "The evolutionary nature of musical meaning", in MIELL, D., MACDONALD, R., HARGREAVES, David J. (eds.), Musical communication, Oxford University Press, Oxford-New York, pp. 27-44.

GRACYK, T. (2013), "Meaning of a song and meanings of song performances", in Journal of Aesthetics and Art Criticism, n. 71, pp. 23-33.

KIVY, P. (2007), "Another Go at the Meaning of Music: Koopman, Davies and the Meaning of "Meaning"", in KIVY, P., Music, Language and Cogniion, Oxford, Clarendon Press, pp. 137-153.

KOOPMAN, C., DAVIES, S. (2001), "Musical meaning in a broader perspective", in Journal of Aesthetics and Art Criticism, n. 59/3, pp. 261-273.

LANGER, S. K. (1942), "On Significance in Music", in Philosophy in a new key, Harvard University Press, Cambridge (MA), 1942 (o altra edizione).

LONDON, J. (2008), "Third-party uses of music and musical pragmatics", in Journal of Aesthetics and Art Criticism, n. 66/3, pp. 253-264.

McFEE G. (1997), "Meaning and the Art Status of Music Alone", in "he British Journal of Aesthetics, N. 37, pp. 31-46.

SAWYER, R. K. (2005), "Music and conversation", in MIELL, D., MACDONALD, R., HARGREAVES David J. (eds.), Musical communication, Oxford University Press, Oxford-New York, pp. 46-60.

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTARE

BERTINETTO A. (2012), Il pensiero dei suoni. Temi di filosofia della musica, Bruno Mondadori, Milano.

BOWIE A. (2007), Music, Philosophy and Modernity, Cambridge University Press, Cambridge

DAVIES, S. (1994), Musical meaning and expression, Cornell University Press, Ithaca-London.

DeNORA T. (2000), Music in Everyday Life, Cambridge University Press, Cambridge.

HAMILTON A. (2007), Aesthetics & Music, Continuum, New York.

HANSLICK, E. (1986), On the musically beautiful, Hackett, Indianapolis (IN).

KRAMER, L. (2011), Interpreting music, University of California Press, Berkeley-Los Angeles.

MEYER L. (1957) Emotions and Meaning in Music, University of Chicago Press, Chicago.

MONSON I. (1996), Saying Something. Jazz Improvisation and Interaction, The University of Chicago Press, Chicago-London.

RAFFMAN, Diana (1993), Language, music, and mind, MIT Press, Cambridge (MA).

RIDLEY, Aaron (2004), The philosophy of music: theme and variations, Edinburgh University Press, Edinburgh.

SMALL, Ch. (1998), Musicking: The Meanings of Performing and Listening, Wesleyan University Press, Hanover.

TEXTS FOR THE EXAMINATION

BOOKS

KIVY, P. (2002), Introduction to a Philosophy of Music, Oxford University Press, NY 2002.

KRAMER, L., Musical Meaning. Toward a Critical History, University of California Press, Berkeley/Los Angeles/London 2002 pp. 1-99, 145-193, 242-257.

ROBINSON, J. (ed.), Music and meaning, Cornell University Press, Ithaca-London 1997.

SCRUTON R., Understanding Music, Continuum, London 1999, pp. 1-56.

N.B.: UNATTENDING STUDENTS MUST STUDY ALSO TWO OF THE BOOKS LISTED BELOW AS "FURTHER READINGS"

PAPERS

BERTINETTO A. (2017), "Sound Pragmatics. An Emergentist Account of Musical Meaning", in "Rivista italiana di filosofia del linguaggio", n. 11/2, pp. 1-29.

COOK, N. (2001), "Theorizing musical meaning", in "Music Theory Spectrum", n. 23/2, pp. 170-195.

CROSS, I. (2005), "The evolutionary nature of musical meaning", in MIELL, D., MACDONALD, R., HARGREAVES, David J. (eds.), Musical communication, Oxford University Press, Oxford-New York, pp. 27-44.

GRACYK, T. (2013), "Meaning of a song and meanings of song performances", in Journal of Aesthetics and Art Criticism, n. 71, pp. 23-33.

KIVY, P. (2007), "Another Go at the Meaning of Music: Koopman, Davies and the Meaning of "Meaning"", in KIVY, P., Music, Language and Cogniion, Oxford, Clarendon Press, pp. 137-153.

KOOPMAN, C., DAVIES, S. (2001), "Musical meaning in a broader perspective", in Journal of Aesthetics and Art Criticism, n. 59/3, pp. 261-273.

LANGER, S. K. (1942), "On Significance in Music", in Philosophy in a new key, Harvard University Press, Cambridge (MA), 1942 (o altra edizione).

LONDON, J. (2008), "Third-party uses of music and musical pragmatics", in Journal of Aesthetics and Art Criticism, n. 66/3, pp. 253-264.

McFEE G. (1997), "Meaning and the Art Status of Music Alone", in "he British Journal of Aesthetics, N. 37, pp. 31-46.

SAWYER, R. K. (2005), "Music and conversation", in MIELL, D., MACDONALD, R., HARGREAVES David J. (eds.), Musical communication, Oxford University Press, Oxford-New York, pp. 46-60.

FURTHER READINGS

BERTINETTO A. (2012), Il pensiero dei suoni. Temi di filosofia della musica, Bruno Mondadori, Milano.

BOWIE A. (2007), Music, Philosophy and Modernity, Cambridge University Press, Cambridge

DAVIES, S. (1994), Musical meaning and expression, Cornell University Press, Ithaca-London.

DeNORA T. (2000), Music in Everyday Life, Cambridge University Press, Cambridge.

HAMILTON A. (2007), Aesthetics & Music, Continuum, New York.

HANSLICK, E. (1986), On the musically beautiful, Hackett, Indianapolis (IN).

KRAMER, L. (2011), Interpreting music, University of California Press, Berkeley-Los Angeles.

MEYER L. (1957) Emotions and Meaning in Music, University of Chicago Press, Chicago.

MONSON I. (1996), Saying Something. Jazz Improvisation and Interaction, The University of Chicago Press, Chicago-London.

RAFFMAN, Diana (1993), Language, music, and mind, MIT Press, Cambridge (MA).

RIDLEY, Aaron (2004), The philosophy of music: theme and variations, Edinburgh University Press, Edinburgh.

SMALL, Ch. (1998), Musicking: The Meanings of Performing and Listening, Wesleyan University Press, Hanover.



Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 11/02/2019 12:22
Location: https://filosofialm.campusnet.unito.it/robots.html
Non cliccare qui!